Naturens smycken

Andrea-aneisSmycken har använts sedan urminnes tider, för att visa social rang, grupptillhörighet, till skydd mot onda krafter eller bara som ren utsmyckning. Även nu för tiden används smycken som ett sätt att markera sin personlighet, det blir allt viktigare att lyfta fram sin personliga stil även genom valet av smycken, att visa inte bara hur mycket pengar man hur utan att försöka markera hela sin livsstil genom valet av smycken. Då blir såklart även sättet som smyckena tillverkas på viktigt. En kvinna som tillverkar sina smycken med intuition och enbart material direkt hämtade från naturen är Andréa Alves i Florianópolis (delstaten Santa Catarina i södra Brasilien).

Andréa är utbildad sjukgymnast, men redan under sina studieår började hon tillverka smycken för att tjäna extra andrea-joia2pengar. Under några år arbetade hon som sjukgymnast, men drömmen om att leva på sitt hantverk tog över och mot familjens protester packade hon en ryggsäck, åkte kors och tvärs över Brasilien och sålde sina smycken. En dag tog dock kraften slut, hon orkade inte leva i ryggsäck längre och den kreativa lågan slocknade. I tre år levde Andréa i ett sorts vaccuum, hon flyttade hem till sina föräldrar och kunde inte skapa alls. I ett försök att få tillbaks inspirationen gick hon i terapi, och sakta formades tanken att formalisera sitt hantverk och skapa ett eget märke. När tanken väl slagit rot lossnade det på alla fronter – skaparkraften kom tillbaks, hon startade företag och säljer sina egen tillverkade smycken under namnet Apuyá Biojóias.

andrea-anelAndréa har ingen formell utbildning i smyckestillverkning. Hon hämtar sin inspiration från naturen och väljer material som passar med varandra energimässigt. Hela processen är mycket känslostyrd, hon arbetar med levande material som talar till henne under arbetets gång. Stenar, grässtrån, fröer och andra naturens material avger energier som Andréa känner av med fingertoppskänsla, och hon skapar smycken som inte bara fyller en dekorativ funktion utan även en terapeutisk och emotionell funktion. Hennes kunder väljer inte bara det vackraste smycket de hittar, utan det som helt enkelt känns rätt när de håller det i sin hand. Som Andréa själv uttrycker det, ett smycke symboliserar så mycket mer än bara skönheten, det symboliserar våra känslor och värderingar.

andrea-joia5Det finns hela böcker skrivna om symboliken för stenar, men vad gäller material ur växtriket är det inte lika lätt att hitta symboliken. Med hjälp av en vän som är agronom försöker dock Andréa att hitta den dolda symboliken hos växtmaterialet, och resultatet är mycket spännande. Ett exempel på detta är när hon under en period var trött och utarbetad, så kunde hon bara tillverka smycken som innehöll ett frö från ärtväxtsläktet Crotalaria. Denna ärtväxt används för att återbinda kväve till jorden och på så sätt ge tillbaks jorden sin styrka och kraft. Detta upptäckte dock Andréa själv först efteråt, när hon pratade med sin agronomvän, och hon insåg att hon själv hade sökt att återbygga sina energinivåer genom att arbeta med detta kraftfyllda frö.

Andrea-joia1På liknande sätt kan man söka symbolik hos andra naturliga material. Pärlemor, som Andréa ofta arbetar med i olika former, syboliserar sensualitet och fertilitet. Bambu är en växt som används mycket i Reiki för att överföra energier mellan givare och tagare, och kan på så sätt förstärka energier hos andra material. Açai är ett bär från amazonas med högt järninnehåll och anses kraftfullt. Ceder är en tålig växt som står för såväl styrka som tålamod, medan gyllengräs (Syngonanthus nitens) är mycket känsligt och bara påträffas i en specifik region i Brasilien, och som därför bara får skördas vid specifika tillfällen för att inte dö ut.

andrea-joia3Tidigare samlade Andréa in och bearbetade allt material själv, men det tar för mycket tid och kraft från hennes skapande att hon idag köper in allt material utifrån. Växtmaterialet köper hon från indiansamhällen, där man jobbar mycket med återväxt och ekologiskt tänkande, medan kristallerna köps in från delstaten Goiás som är en region rik på mineraler. Hon använder kristallerna såväl i naturligt tillstånd som bearbetat, men anser själv att de obehandlade har en större terapeutisk effekt. Hon arbetar helst med olika gräs, som binder samman de andra elementen. Andréa lägger gärna in swarowski kristaller i sina smycken, eftersom hon känner att de ger mer liv och glans åt smyckena.

När jag pratar med Andréa känner jag hur hela hon utsrålar lugn, men hon skrattar åt mig och säger att hon har gått en lång väg och har kämpat mycket för att komma dit hon är idag. Andréa erkänner att hon i grunden är perfektionist, och i en period av livet sökte hon ständigt efter perfektion i livets alla skeden. Samma period höll hon på med ett smycke i pärlemor och retade sig på att den enda biten som ville passa in i smycket var en trasig bit, tills hon en dag isåg att denna trasiga bit trots sin defekt ändå var den som gav smycket sin speciella charm och skönhet, i det trasiga fanns fulländningen. Hon ler och säger att det är ju så livet är, perfektionen finns egentligen inte, skönheten finns i defekterna. På så vis speglar alla hennes smycken de olika faser i livet som hon gått och går igenom. Även köparna känner av smyckenas inneboende krafter och köper smycken som ger dem det de behöver i den fas i livet andrea-joia4som de befinner sig i.

andrea-joia6Andréa erkänner att hennes smycken är speciella och att det inte är alla som kan bära dom, även om de flesta blir mycket förtjusta i smyckena. Den typiske köparen är över trettio år, ofta en hel del äldre än så. Kvinnor som mött en del motstånd i livet, som söker och som vågar följa sin intuition. Kvinnor, som precis som Andréa, har vandrat omkring en hel del, söker sin väg och vågar följa sin intuition.

andrea-ansikte

Text och bild: Helena Hörberg