Sy din egen värmedyna

riskuddeHösten och vintern är på väg med kylan och med det ökar problemen för oss som lider av kronisk värk. Då är en riskudde en bra vän för att kunna mjuka upp den värkande kroppen och genom det få lite lindring. Riskudden kan naturligtvis även användas vid tillfällig värk som t ex när man har träningsvärk eller huvudvärk.

En riskudde är inte svår att sy själv. Följ de enkla stegen och gör din egen värmedyna!

Tillbehör:

1. En tygbit på ca 35cm x 60 cm av lite kraftigare tyg.

2. Ca 2 kg grötris som även går att byta ut mot vetekorn från hälsokost affären.

  1. Tråd

Gör så här: Vik tygbiten dubbel och sy ihop det på avigsidan, men lämna ena långsidan öppen. Vänd tyget. Sy ”fickor”  längs med kudden  på rätsidan . Fyll fickorna med grötris och sy ihop långsidan. Det kan vara lite knepigt att sy ihop långsidan när fickorna är fyllda med ris, men med lite envishet så går det. Ett tips är att först nåla ihop kudden med stoppnålar innan man syr!

Värmedynan värms i mikrovågsugnen med full effekt ca 4 minuter. Det behövs lite vatten i ett glas i mikron under värmningen så att riset/vetekornen i värmedynan inte bränns.

riddyna 2