Rullande, dunkande……ibland i alla fall!

Jag har åkt tåg många gånger under de senaste månaderna och mina upplevelser av de resorna är skiftande. Alla de fel som uppstår i tågtrafiken skulle inte kunna uppstå i flygtrafiken för då skulle flygplanet störta hastigt. Fast från andra sidan så finns det inga räls i luften heller, räls som kan drabbas av solkurvor och elledningar som trasslar ihop sig så tåget inte kan köra.
Flygplanet skulle dock kunna drabbas av motsvarande fel om det nu ville sig illa, men flygplanen och allt omkring genomgår nogranna kontroller då flygplansstörningar skulle kräva så många offer på en och samma gång. Tågen som står stilla kräver inte direkta dödsoffer, bara mycket besvär med förseningar och förspilld tid och trötthet. Tänk om flygen stod stilla i luften, fast det gör de nog på sitt sitt då de snurrar runt ovanför en flygplats då landningar inte möjliga av olika orsaker. Elfel däremot kan orsaka stora katastrofer då flygplanet knappast kan hålla sig i luften utan att alla elledningar fungerar som de skall.
Under min senaste tågresa blev det total stopp i alla toaletter i tåget och det var långt kvar innan vi skulle vara framme. Toalettsolen skvalpande över med allt kiss som fanns i toalett stolen och vagnarna lukta kloak. Jag undrar vad skulle ske i ett flygplan som var på väg över Atlanten med icke fungerande toaletter? I tåget erbjöds vi inga lösningar till problemet utan informerades bara om att de hade ringt till någon ansvarig att felet fanns. Vi satt där och höll igen så gott det gick och vi fick inte ens chansen att gå ut, då tåget bara körde på. Jag var tvungen till slut att gå till den skvalpande toaletten och fylla på lite extra i den redan överfulla toalettstolen för att slippa kissa på mig. Det var ingen skön upplevelse måste jag erkänna,men det var en lättnad för min kropp få göra bort sitt tvingade behov. Det fanns ingen restaurang heller öppen i det tåget, men det var säkerligen en säkerhetsåtgärd för att slippa folk som behövde toaletter av den enkla anledningen att vad mindre man stoppar in, destå mindre kommer det ut i form av avfall. Konduktören förklarade allt med att de var överraskade att så många åkte tåg just den kvällen!!!! Jag är faktiskt också överraskad att så många vågar åka tåg mot alla odds, men just nu åker många fattiga studenter tåg då de inte har råd med annat, men det hade inte Sj eller Norrtåget tänkt på, att det faktiskt är höst nu. De blir lika överraskade över vintern varje år då tågen fryser fast på spåret. Det har alltid funnits vinter i Sverige, men det har inga tågkompanier uppmärksammat hittills, tror jag, då tågen fryser fast lika mycket som alltid, om inte ännu mer nu än förr? Snö är ett hinder, men är även sol, regn och alla andra väderfenomen på våra järnvägar. Jag personligen tror att allt detta borde kunna förutses med dagens teknik och de kunskaper som finns om alla väderfenomen, om man nu ville använda sig av allt det vi har till förfogande kunskapsmässigt.
Jag åkte senast ett helt nytt tåg mellan Uppsala och Sundsvall, med ett tåg som var handikappanpassad. Det jag inte förstod mig på var trapporna inne i tåget, men vi slapp dem i alla fall på väg in i tåget, så det var en fördel även för oss icke handikappade, slippa riskera att falla baklänges på perrongen, nu kunde vi falla inne i tåget i stället. Norrtåget med stopp i toaletter, med tågpersonalen som blev tagna i sängen med allt för många pasasserade var också ett relativt nytt tåg. Ett tåg med namnet Norrtåg borde vara utrustad för vinter och ruskväder, kan jag ju tycka, men tågen kanske byggs i södra Europa där man inte har en aning om hur vintrarna fungerar i Sverige? Den kommande vintern får utvisa hur dessa tåg fungerar i snö och kyla, hittills har de, för mig , visat att de inte tål för mycket skit i toaletterna i alla fall.
Jag önskar alla en trevlig resa med tåg!!!!